Streamingkriget – Tidal mot Spotify

När nyheten kom att legendariske gangsterrapparen Jay-Z skulle lansera en egen streamingtjänst målades det direkt upp som en Spotifydödare. Var den svenska framgångssagan slut? Skulle den bli en ny punkt på vår lista över gammalmodig musikkonsumtion?

På ett event den 31:a mars presenterades Tidal. På eventet var Jay-Z och musikeliten samlade, artister som Rihanna, Beyoncé, Kanye West, Nicki Minajs och Chris Martin från Coldplay var alla närvarande. Alicia Keys ropade ut på galan att detta var världens första artistägda streamingtjänst. Strax efter galan plockade Jay-Z bort album från Spotify och det var många som trodde att fler artister skulle följa hans spår. Det tycktes som att Jay-Z momentum vara ostoppbart.

Men en månad efter lanseringen så säger flera att Tidal redan är en flopp. Enligt den brittiska tidningen The Guardian så finns det över 700 appar som är mer populära i USA än Tidal. Bland annat Spotify, som legat stadigt på topp 20 sedan sin lansering. Flera av de artister som var på eventet den 31a mars har ännu inte släppt något exklusivt material på Tidal, som man har utlovat. En teori till den så kallade floppen kan vara att Tidal till skillnad från Spotify inte har någon gratisversion. Något som Jan Gradvall, Dagens Industri, är inne på och jämför streaming med drogförsäljning – man bjuder på den första gratis för att skapa ett beroende hos kunden. Något som han menar Jay-Z har missat.

Vidare ser det ut som att Jay-Z eventuellt tappar stöd från sin närmsta vänner. Kanye West som han har samarbetat med i flera år tog bort alla sin tweets om Tidal när floppsiffrorna uppdagats.

Vi på Lakestone gissar på att striden är ung och än kan Jay-Z vända nederlaget till seger. Men än så länge så ser det ut som att Spotify fortfarande är herre på streamingtäppan.